Ну вот и всё :)
Эти Форумы Лотоса завершают своё существование, как и было запланировано Новые Форумы Лотоса ждут всех и каждого. Новый подход, новые идеи, новые горизонты.
Если хотите продолжать старые темы, то открывайте их на новом форуме под тем же названием и оставляйте в первом сообщении ссылку на старую тему.
Майя Дерен - Экспериментальные фильмы / Maya Deren - Experimental Films (1943-1985)
Майя Дерен (1917–1961) (настоящее имя – Элеонора Дереновски) иммигрировала из России в США вместе со своими родителями в 1922 году. Сняла восемь короткометражных фильмов и написала две книги. Давала лекции по теории кинематографа. Основала Creative Film Foundation для поддержки независимых режиссеров.
Фильмы Дерен:
* 1943 — Meshes of the Afternoon / Сети полдня (вместе с А. Хаммидом).
* 1944 — Witch’s Cradle / Ведьмина колыбель (вместе с М. Дюшаном).
* 1944 — At Land / На земле.
* 1945 — A Study in Choreography for Camera / Хореографический этюд для камеры.
* 1946 — Ritual in Transfigured Time / Ритуал в преображенном времени.
* 1948 — Meditation on Violence / Размышление о насилии.
* 1958 — The Very Eye of Night / Неотступный взгляд ночи (с участием балетной труппы Метрополитен-опера).
* 1985 — Divine Horsemen: The Living Gods of Haiti / Божественные всадники: живые боги Гаити (1947—1954, не закончен, реконструирован).
Фильмы о Дерен:
* Invocation: Maya Deren, директор Jo Ann Kaplan (1987)
* In The Mirror of Maya Deren, директор Martina Kudlacek (2002)
Послеполуденные сети / Сети полдня /
Полуденные сети / Петли дня / Meshes of the Afternoon (1943)
Название: Meshes of the Afternoon.
Год выхода: 1943.
Режисер: Maya Deren.
Актеры: Alexander Hammid, Maya Deren.
Жанр: Сюрреализм / Авангард.
Страна: США.
Продолжительность: 13:28 мин.
Язык: Оригинальный (немой).
Описание: Самый первый и, наверное, самый лучший фильм Майи Дерен. Некоторые критики связывают возрождение американского сюрреализма в кино именно с этим фильмом.
Фрейдистский дебют Майи Дерен исследует опыт бессознательного, опосредуемого видением героини – болезненная реакция девушки на ряд повседневных случайностей, частично происходящих в ее воображении, постепенно приводит ее к трагической развязке (подлинной или воображаемой). Поток ее сознания-сна передан закольцованными монтажными фразами, игрой с плавно-замедленным или ускоренным ритмом, проводящим зыбкую границу между сновидениями и реальностью.
Цитата:
The film repeats a number of circular psychologically symbolic images and has been deemed "culturally significant" by the Library of Congress.
Meshes of the Afternoon is a short experimental film directed by husband and wife team, Maya Deren and Alexander Hammid with devastating psychological problems. The film's narrative is circular, and repeats a number of psychologically symbolic images, including a flower on a long driveway, a key falling, a door unlocked, a knife in a loaf of bread, a mysterious Grim Reaper-like cloaked figure with a mirror for a face, a phone off the hook and an ocean.
Название: Witch's Cradle.
Год выхода: 1944.
Режисер: Maya Deren.
Актеры: Marcel Duchamp.
Жанр: Сюрреализм / Авангард.
Страна: США.
Продолжительность: 11:46 мин.
Язык: Оригинальный (немой).
Описание: Серия движений между камерой и фигурой.
Цитата:
This film was never finished.
Witch's Cradle, a choreographed set of movements between the figure (played by Duchamp) and the camera. The film was intended to be an exploration of the magical qualities of objects in Peggy Guggenheim's Art of this Century Gallery, a space where Duchamp also exhibited. Witch's Cradle remains unfinished, the film recalling Duchamp's difficulty with completion. Duchamp's Large Glass or The Bride Stripped Bare By Her Bachelors, Even (1915-23) collected dust in his studio for seven years until it was shattered in transit. Duchamp celebrated the accident as the final element allowing the art to be considered complete.
Название: At Land.
Год выхода: 1944.
Режисер: Maya Deren.
Актеры: John Cage, Maya Deren, Alexander Hammid.
Жанр: Сюрреализм / Авангард.
Страна: США.
Продолжительность: 14:44 мин.
Язык: Оригинальный (немой).
Описание: Взаимосвязь между природными ритмами и социальными ритуалами.
Цитата:
A dream comes true.
Deren's second experimental film, At Land, reinforces her interest in the juxtaposition of anachronistic spaces and introduces a critique of social rituals. This film begins by reversing the natural rhythm with images of waves breaking and descending back into the sea. Starring again, Deren is seen climbing up a dead tree trunk on the beach, magically emerging onto a table where a formal dinner party is in progress. This 'civilized' world ignores Deren as she crawls along their dinner table. By depicting herself as invisible to the diners, Deren highlights the myopia of the guests. The dinner sequence in At Land ends with an enchanted chess game. A pawn falls from the table and descends back into the dead wood on the beach, it falls over rocks, into the water and is washed away over the waterfalls. Chasing the pawn, Deren is restored to her original landscape.
Название: A Study in Choreography for Camera.
Год выхода: 1945.
Режисер: Maya Deren.
Актеры: Talley Beatty.
Жанр: Сюрреализм / Авангард.
Страна: США.
Продолжительность: 02:13 мин.
Язык: Оригинальный (немой).
Описание: Авангард танц-трансовый фильм.
Цитата:
Exercise Piece with a Dancer.
Maya Deren's A Study in Choreography for Camera is an acknowledged classic of the avant-garde dance/trance film. More than 20 years after Maya Deren died in 1961, Anthology Film Archives in New York began to distribute the 15 minutes of outtakes that survive of the four-minute film, in order to demonstrate not only "how she did it" but to provide an object lesson in economy of editing.
Ritual in Transfigured Time / Ритуал в преображенном времени (1946)
Название: Ritual in Transfigured Time.
Год выхода: 1946.
Режисер: Maya Deren.
Актеры: Maya Deren, Rita Christiani.
Жанр: Сюрреализм / Авангард.
Страна: США.
Продолжительность: 14:27 мин.
Язык: Оригинальный (немой).
Описание: Преврощение ритуала социальных приветствий в танец свободных вырожений.
Цитата:
Surreal Narrative with Dance Choreography.
Ritual In Transfigured Time silently follows Rita Christiani's perspective as she enters an apartment to find Maya Deren immersed in the ritual of unwinding wool from a loom. Deren includes another expression of the external invading the internal with a strange wind that surrounds and entrances her as she becomes transported by the ritual. Ritual in Transfigured Time links the looming ritual with the ritual of the social greeting. Christiani enters a party, meets and greets, moving throughout the crowd like a dancer. Her movements become increasingly expressive and fluid, the ritual becomes a performance. Key themes in this film are the dread of rejection and the contrasting freedom of expression in the abandonment to the ritual.
Meditation on Violence / Размышление о насилии (1948)
Название: Meditation on Violence.
Год выхода: 1948.
Режисер: Maya Deren.
Актеры: Chao Li Chi.
Жанр: Сюрреализм / Авангард.
Страна: США.
Продолжительность: 12:25 мин.
Язык: Оригинальный (немой).
Описание: Отрожение движения, а также взаимосвязи между красотой и насилием.
Цитата:
The setting with the low walls and river views is located in a private area of The Cloisters museum.
In Meditation on Violence Deren's camera is motivated by the movement of the performer, Chao Li Chi. This film is marked by a lack of dynamism and mobility that we have come to expect from Deren's camera. It also obscures the distinction between violence and beauty. The shadows on the white wall behind Chi amplify the movement of the Wu Tang ritual. In Meditation on Violence Deren experiments with film time, reversing the film part way through producing a loop. Exhibited forwards and then backwards, the difference in the Wu Tang movements is almost imperceptible.
The Very Eye of Night / Неотступный взгляд ночи (1958)
Название: The Very Eye of Night.
Год выхода: 1958.
Режисер: Maya Deren, Harrison Starr III.
Актеры: Metropolitan Opera Ballet School.
Жанр: Сюрреализм / Авангард.
Страна: США.
Продолжительность: 15:01 мин.
Язык: Оригинальный (немой).
Описание: Спорный и малопонятый фильм со скрытым глубоким смыслом.
Цитата:
Prioritizing enchantment over interpretation, The Very Eye of Night proved to be Deren's most controversial and misunderstood film.
The Very Eye of Night was a collaboration with the Metropolitan Opera Ballet School. The film was beset by problems in its production and carried with it a heavy weight of expectation. A shimmering constellation of stars established the background for negative images of figures resembling Greek Gods superimposed on and magically transported along the milky way. Deren called it her 'ballet of night', an ethereal dance within a nocturnal space that focused on the spectacle rather than the narrative. Ito collaborated on the soundtrack using tone blocks and bells, recalling the trance rhythm of Meshes of the Afternoon.
Вы не мoжeте начинать темы Вы не мoжeте отвечать на сообщения Вы не мoжeте редактировать свои сообщения Вы не мoжeте удалять свои сообщения Вы не мoжeте голосовать в опросах
Движется на чудо-технике по сей день
Соблюдайте тишину и покой :)